Page 27 - Wojciech Ciągło Studio DTP
P. 27
Katarzyna Michalec
Książka to zbiór 89 wierszyków dla dzieci w wieku
blemy z planowaniem tekstu na stronie i wykonywaniem prostych
Książka to zbiór 60 wierszyków dla dzieci w wieku Wierszyki Książka to zbiór 50 wierszyków dla dzieci w wieku Jeśli znasz ucznia, który pisze niewyraźnie i nieczytelnie, ma pro-
przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. Materiał przed szkolnym oraz wczesnoszkolnym. Materiał prze przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. Materiał czynności manualnych, a na dodatek otrzymuje w szkole słabe
oceny za wytwory swojej pracy, sięgnij po tę książeczkę i włącz
prze znaczony jest do utrwalania prawidłowej wy znaczony jest do utrwalania prawidłowej wymowy prze znaczony jest do utrwalania prawidłowej wy przygotowane w niej zadania w program jego codziennej aktyw-
głosek: k, g, f, w, p, b, r, t, d. Humor
mo wy głosek: a, e, i, o, ó, u, y. Publikacja pole ca na jest ćwiczące samogłoski rymowanek nie mo wy głosek: l, ł, m, n, ń, ni. Publikacja polecana jest ności. Zaprezentowane ćwiczenia tylko z pozoru wydają się pro-
logopedom, rodzicom, nauczycielom wy chowa nia tylko dostarczy dzieciom rozrywki, ale także poszerzy logopedom, rodzicom, nauczycielom wychowania ste, ponieważ dzieci wkładają wiele wysiłku w ich zrobienie. Wiele Umiem to
ich zasób słownictwa.
przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz a, e, i, o, ó, u, y Pod każdym wierszykiem przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz ces pisania wszystkie zmysły: kinestezję, wzrok, słuch, dotyk. Te
kart pracy zostało zaplanowanych tak, aby zaangażować w pro-
terapeutom i animatorom. pozostawiliśmy wolne miejsce na rysunek wykonany tera peutom i animatorom. ćwiczenia, nazwijmy je bazowe, to pierwszy krok do komponowa-
przez dziecko. Niniejsza publikacja polecana jest
nia tekstu, redagowania notatki, pisania w odpowiednim tempie,
Ze Wstępu logopedom, rodzicom, nauczycielom wychowania Ze Wstępu „ubierania myśli w słowa” bez wysiłku. Ćwiczenia grafomotorycz-
przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz ne w niniej szej publikacji zostały z powodzeniem przetestowane
u podopiecz nych Ośrodka Rehabilitacji Dzieci w Centrum Me-
terapeutom i animatorom. dycznym „Zdrowie” w Kielcach oraz podczas konsultacji terapeu-
Ze Wstępu tycznych w Zakładzie Komunikacji Językowej Instytutu Filologii
Polskiej w Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Zrób
kolejny krok, aby pomóc dziecku w automatyzacji procesu pisania.
Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Katarzyna Michalec Wierszyki ćwiczące samogłoski a, e, i, o, ó, u, y Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Katarzyna Michalec Wierszyki ćwiczące głoski k, g, f, w, p, b, r, t, d Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP
Rok założenia 1955 Rok założenia 1955 Rok założenia 1955 Katarzyna Michalec Wierszyki ćwiczące głoski l, ł, m, n, ń, ni
Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP
https://www.facebook.com/wydped https://www.facebook.com/wydped https://www.facebook.com/wydped https://www.facebook.com/wydped
Rok założenia 1955
czona została z awansem zawodowym nauczyciela i zastąpi dotychcza- § Prawo § przepisy szczególne obowiązujące w okresie wdrażania reformy systemu § Prawo Cena 2O,OO zł (Vat 5%) 1 2
Prawo
PRAWO W OŚWIACIE
PRAWO W OŚWIACIE
OCENA PRACY NAUCZYCIELA
CZĘŚĆ I: NAUCZYCIELSKIE PRAWO PRACY
w oświacie
Tom zawiera przepisy prawa regulujące nauczycielskie stosunki pracy
PL ISSN 0033-2178
Od 1 września 2018 r. w szkołach i placówkach systemu oświaty obo-
wiązują nowe zasady oceny pracy nauczyciela. Nowa ocena pracy połą-
czasie. Oprócz przepisów Karty Nauczyciela uwzględnione zostały również
oświaty.
sową ocenę dorobku wystawianą nauczycielowi po zakończeniu stażu w oświacie w wersji ujednoliconej wraz z przepisami zmieniającymi się w najbliższym w oświacie Indeks 328308
awansowego. Ponadto ocena ta zyskała charakter okresowy, co oznacza, Zawartość tomu:
że będzie wystawiana każdemu nauczycielowi cyklicznie. Rozszerzono 1. KARTA NAUCZYCIELA KWARTALNIK ZWIĄZKU NAUCZYCIELSTWA POLSKIEGO PRZEGLĄD
PRZEGLĄD HISTORYCZNO-OŚWIATOWY
2. PRZEPISY WPROWADZAJĄCE USTAWĘ – PRAWO OŚWIATOWE
skalę ocen uogólniających – z trzystopniowej do czterostopniowej. Istot- (wybrane fragmenty dotyczące przepisów Karty Nauczyciela)
nym zmianom uległy też przepisy określające zakres przedmiotowy wy- poświęcony dziejom oświaty i wychowania.
dawanej oceny. Zmieniły się podstawy prawne dotyczące procedury jej 1. PRAWO OŚWIATOWE Część I Część II Ukazuje się od 1947 r. HISTORYCZNO-
CZĘŚĆ II: USTAWY OŚWIATOWE
ustalania oraz procesu odwołania od ustalonej już oceny. W „Przeglądzie Historyczno-Oświatowym” znajdują się:
Niniejsza publikacja stanowi całościowe omówienie nowych przepi- Dorota Michalak 2. USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY 1. Rozprawy z historii oświaty i wychowania -OŚWIATOWY
sów wraz z przykładami praktycznymi, z którego korzystać będą mogli 3. PRZEPISY WPROWADZAJĄCE USTAWĘ – PRAWO OŚWIATOWE 2. Rozprawy i materiały poświęcone dziejom organizacji PRZEGLĄD HIST OR YCZNO-OŚWIA T OWY
(wybrane fragmenty dotyczące przepisów Prawa oświatowego
zarówno nauczyciele, związkowcy, jak i dyrektorzy szkół. Zawiera też Nauczycielskie Ustawy 3. Materiały do dziejów szkół i innych placówek naukowych
nauczycielskich oraz oświacie polonijnej
i Ustawy o systemie oświaty)
Ocena pracy Prawo Pracy oświatowe 5. Recenzje i noty wydawnictw z zakresu historii oświaty Warszawa 2020 Rok LXIII 1–2 (247–248)
wzory dokumentów wytwarzanych w procesie oceny pracy. Tom zawiera podstawowe przepisy ustawowe regulujące sposób funk- 4. Sylwetki wybitnych pedagogów, nauczycieli i pracowników
cjonowania jednostek oświatowych z uwzględnieniem okresu przejścio-
oświatowych
wego wdrażania reformy systemu oświaty.
i szkolnictwa
6. Opracowania bibliograficzne
nauczyciela Prawo w oświacie. Część II – USTAWY OŚWIATOWE Adres Redakcji: 00-389 Warszawa, ul. Smulikowskiego 6/8
tel. 22 31 89 249
Prawo oświatowe – wersja ujednolicona
Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP
Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Karta Nauczyciela – wersja ujednolicona Ustawa o systemie oświaty – wersja ujednolicona W numerze m.in.:
WITOLD CHMIELEWSKI: Profesor Marian Walczak (1923–2020). In memoriam
Rok założenia 1955
Rok założenia 1955
Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe ANDRZEJ MEISSNER, RYSZARD ŚLĘCZKA: Zachowani w pamięci.
Wykaz zmarłych historyków wychowania od XVIII do XXI wieku
(wybrane fragmenty dotyczące przepisów (wybrane fragmenty dotyczące przepisów
https://www.facebook.com/wydped
1–2/2020
https://www.facebook.com/wydped Karty Nauczyciela) Prawa oświatowego i Ustawy o systemie oświaty) ISSN 0033-2178 INDEKS 328308 ANASTASIIA KHELENIUK, YURIY PLYSKA: Ostroh Academy: the history and tradition
Rok 2019 był wyjątkowy, jeśli chodzi o problematykę praw 2 Audiodeskrypcja pomaga „zobaczyć” sztukę. Otwiera drzwi 2 Audiodeskrypcja 2 Korespondencja
Numer „Języka Polskiego w Szkole Ponadpodstawowej”, który trzyma-
dziecka. W roku tym, 20 listopada przypadła trzydziesta Prawa Dziecka a także do galerii. ją Państwo w rękach, zawiera teksty mówiące o relacjach literatury
do sztuki wizualnej: do filmu, teatru,
rocznica uchwalenia najważniejszego dokumentu sta- W kręgu naszych zainteresowań znajduje się audiode- z malarstwem, architekturą, muzyką czy filmem. Opowiadamy zarówno
o kulturze wysokiej, jak i niskiej, o dziełach reprezentujących epokę
nowiącego o prawach najmłodszych – Konwencji o Pra- skrypcja stosowana w edukacji polonistycznej. Dzięki niej – drzwi do świata sztuki audiowizualnej sztuk
Gutenberga, a także erę Turinga. Chcemy, aby poloniści, świadomi ko-
wach Dziecka. Chęć uhonorowania w szczególny sposób
tego wyjątkowego wydarzenia stała się przesłanką do Uczniowie mogą poznawać malarstwo na lekcjach języka nieczności wyjaśniania mechanizmów interakcji między tekstami kul-
pod redakcją
tury, nie musieli liczyć jedynie na własną artystyczną wrażliwość. Mamy
zainicjowania publikacji, poświęconej w całości Pra- polskiego. Tym samym zdobywają wiedzę potrzebną na nadzieję, że dzięki niniejszym „Zeszytom Kieleckim” łatwiej będzie
egzaminach kończących poszczególne etapy eduka-
wom Dzieci. Aleksandry Aszkiełowicz i Anety Ratajek pod redakcją Beaty Jerzakowskiej-Kibenko pod redakcją Izabeli Kozłowskiej
dokonać wyboru, przy realizacji których treści programowych
cyjne, gdzie również wymagana jest wiedza z zakre-
Do pracy nad materiałem, który su sztuki. Chcemy, by książka ta stała się inspiracją można być dyletantem-amatorem, a kiedy trzeba skoncentro-
wać się na procesie solidnego samokształcenia. Pragniemy
oddajemy w Państwa ręce, zo- dla Nauczycieli, zachęciła do poszukiwania wła- pokazać, jak na lekcjach omawiać zjawisko korespondencji JĘZYK POLSKI
stali zaproszeni przedstawiciele snych rozwiązań do nauczania Uczniów o sztu- JĘZYK POLSKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ
sztuk oraz sprawić, aby kontakt z szeroko rozumianą kulturą
ZESZYTY KIELECKIE
różnych specjalności z obsza- EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA był obecny w codzienności pozaszkolnej samych belfrów. W SZKOLE PONADPODSTAWOWEJ
ce. Dajemy propozycje, nie gotowe rozwiązania.
ru pedagogiki, lub dyscyplin Jesteśmy przekonani, że samo przyjęcie odpowiedniej me- ZESZYTY KIELECKIE
Propozycje, które pomogą Nauczycielom zamie-
z pedagogiką współpracu- ZESZYTY KIELECKIE todologii szkolnej interpretacji nie wystarcza do skutecz-
NR 2 2019/2020
jących jak psychologia, czy medycyna, bo prawa Edukacja Wczesnoszkolna nr 2 2019/2020 nić proces edukacyjny w pasjonującą przygodę Język Polski w Szkole Podstawowej nr 2 2019/2020 nej pracy z uczniami. Aby ona nastąpiła, niezbędny jest Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej nr 2 2019/2020 Dr Mirosława Parlak – nauczyciel akademicki, Mirosława Parlak
dziecka, ujęte w kategorie: cywilne, socjalne, kultural- zarówno dla niego samego, jak i Ucznia. rozwój osobisty każdego polonisty, który może mieć NR 2 2019/2020 od wielu lat zajmuje się edukacją przyrodniczą
ne, polityczne, muszą być analizowane i rozpatrywane NR 2 2019/2020 miejsce w trakcie prywatnego obcowania ze sztuką. i ekologiczną na etapie edukacji przedszkolnej
i wczesnoszkolnej. Jest autorką książek, artyku
wszechstronnie. Fundamentalnym założeniem książki, Zapraszamy do lektury! łów naukowych oraz metodycznych poświęco Edukacja
była próba podjęcia wątków mniej znanych lub nych tej tematyce. Współpracuje z placówkami
oświatowymi, min. z przedszkolami i szkołami
w przestrzeni tematu praw dziecka, nowych. podstawowymi w celu weryfikacji autorskich przyrodniczo-ekologiczna
rozwiązań w zakresie podnoszenia jakości
wczesnej edukacji przyrodniczej. dzieci
Nowa publikacja autorki to propozycja wypły
Rok założenia 1955 https://www.facebook.com/wydped Rok założenia 1955 https://www.facebook.com/wydped wająca ze współczesnych zmian modelu wcze
snej edukacji, kładąca nacisk na wykorzystanie w wieku przedszkolnym
wszechstronnej aktywności i zainteresowań Mirosława Parlak Edukacja przyrodniczo-ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym
ISBN 978-83-7173-347-5 ISBN 978-83-7173-348-2 ISBN 978-83-7173-349-9 dziecka w procesie ciekawej dla niego eduka
cji przyrodniczej.
ISSN 2544-2643 Indeks 373974
ISSN 2544-2651 Indeks 373966 ISSN 2544-2635 Indeks 373982 Photo by stem.T4L on Unsplash Książka adresowana jest do nauczycieli przed Osobista aktywność dziecka
szkoli oraz pedagogów pracujących w edukacji
Rok założenia 1955 wczesnoszkolnej, a także do rodziców, którzy
są coraz bardziej świadomi i zaangażowani
w edukację swych dzieci. Ciekawe rozwiąza
nia znajdą w tej książce również nauczyciele
świetlic szkolnych i środowiskowych, a także
Cena 33,00 zł (w tym 5% VAT) https://www.facebook.com/wydped Cena 33,00 zł (w tym 5% VAT) Cena 33,00 zł (w tym 5% VAT) Rok założenia 1955 opiekunowie, zajmujący się dziećmi w innych
Rok założenia 1955
Rok założenia 1955
sytuacjach, np. podczas wakacji. Ważnym adre
satem są adepci przygotowujący się do zawo
du nauczyciela wczesnej edukacji – studenci
Holistyczny wymiar szkolnej polonistyki jest dzisiaj sprawą oczywistą za- 1 Korespondencja sztuk 1 W kręgu reportażu kierunków pedagogicznych wszystkich uczelni
w Polsce.
Niniejszy tom „Języka Polskiego w Szkole Ponadpodstawowej”
Jak pokazują doświadczenia minionych miesięcy, epidemia zmieniła
równo dla praktykujących nauczycieli, jak i dla wspierających ich meto- koncentruje się wokół zagadnień związanych z literaturą faktu, pol- 1 COVID-19
dyków. Podstawy programowe wszystkich etapów kształcenia akcentują skim reportażem oraz dziennikarstwem. Czytelnicy znajdą w nim szkołę, zmieniła sposób funkcjonowania nauczycieli, uczniów, rodziców, Ideą książki jest wszechstronne aktywizowanie
zmieniła sposób zdobywania wiedzy przez uczniów, zmieniła relacje
dziecka, a więc oparcie działań edukacyjnych
interesujące zagadnienia, takie jak: dydaktyka reportażu, granice
konieczność przygotowania uczniów do świadomego obcowania z róż- wobec wyzwań XXI wieku między nauczycielami a uczniami, między dziećmi w tej samej klasie, na jego osobistej aktywności, będącej najważ
nymi tekstami kultury i dostrzegania ich swoistości artystycznej. W śro- pomiędzy publicystyką a literaturą oraz wyznaczniki literatury faktu. między rodzicami a dziećmi. Nauczyciele mają za sobą trudny czas, ale Nowe wyzwanie niejszym czynnikiem rozwoju. Realizacja pro
pozycji działań metodycznych zawartych w pu
dowisku teoretyków dydaktyki oraz samych polonistów zaobserwować Artykuły zawarte w tym numerze zawierają kluczowe podpowiedzi pod redakcją Katarzyny Ostrowskiej blikacji będzie więc służyć podniesieniu jakości
to co przed nimi jest może jeszcze trudniejsze – bo niewiadome. W takiej
można jednak silną potrzebę znalezienia nowego sposobu patrzenia na metodyczne dla nauczycieli języka polskiego. Mogą być one wyko- wczesnej edukacji dziecka nie tylko w zakresie
utwory literackie i plastyczne. Przemiana ta powinna być wypadkową rzystane na lekcjach dotyczących ram definicyjnych reportażu, hy- sytuacji w pierwszej kolejności warto uruchomić zasoby własnej uważ- dla nauczyciela, ucznia i rodzica poznawania przyrody i kształtowania postaw
ności na to, co dzieje się wokół: obserwować, refleksyjnie
brydyczności tego gatunku oraz jego funkcji. Dodatkowo
procesów cywilizacyjnych zachodzących w XXI wieku, które wymuszają pod redakcją Izabeli Kozłowskiej przetwarzać docierające informacje, wyciągać wnioski ekologicznych wychowanków, lecz i innych ob
szarów edukacji przedszkolnej.
na edukacji polonistycznej modyfikację dawnych paradygmatów, zawierają propozycje warsztatów dziennikarskich oraz z obserwacji, doświadczeń i wypracowywać rozwiąza-
a na współczesnej szkole reorganizację dotychczasowych form metody kreatywnego pisania reportażu. Skupiają się nia dla siebie, dla innych. Warto też nastawić się na pod redakcją Kingi Kuszak
JĘZYK POLSKI
działania. także na przestrzeni spotkania z Innym, tendencjach W SZKOLE PONADPODSTAWOWEJ Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP
konieczność elastycznego działania, na gotowość do
w publikacjach Mariusza Szczygła, Jacka Hugo-Ba-
Niniejszy numer „Zeszytów Kieleckich” pokazuje, że porusza- JĘZYK POLSKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ zmiany, do nieustannego poszukiwania rozwiązań. Rok założenia 1955
ZESZYTY KIELECKIE
dera, Wojciecha Tochmana oraz specyfice Nowe-
nie na lekcjach języka polskiego zagadnienia koresponden- Czasem może nawet do cofnięcia się, by pójść dalej… EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
go Dziennikarstwa. Jednocześnie odnoszą się
cji sztuk pomaga w kształceniu kompetencji niezbędnych ZESZYTY KIELECKIE W tym numerze „Edukacji Wczesnoszkolnej” dzielimy się https://www.facebook.com/wydped
do trudnego tematu relacjonowania wydarzeń
do sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania w świecie refleksją i doświadczeniami z ostatnich miesięcy, pro- ZESZYTY KIELECKIE
NR 1 2020/2021
wysoko rozwiniętej technologii. Chcemy, aby poloniści pa- Język Polski w Szkole Podstawowej nr 1 2020/2021 wojennych i powojennych w kronikarskich Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej nr 1 2020/2021 ponujemy też rozwiązania, które mogą służyć nauczy- Edukacja Wczesnoszkolna nr 1 2020/2021
wspomnieniach
miętali o wzajemnym „oświetlaniu się” tekstów kultury w trak- NR 1 2020/2021 z getta warszawskiego cielom, rodzicom i uczniom. Zapraszamy do lektury.
cie przekształcania tradycyjnych zajęć w nowoczesne. oraz tekstach, takich jak: Proszę państwa Prof. UAM dr hab. Kinga Kuszak NR 1 2020/2021
do gazu Tadeusza Borowskiego
Zapraszamy do lektury! czy Raport o stanie wojennym Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Izabela Kozłowska Marka Nowakowskiego. w Poznaniu
ISBN 978-83-7173-364-2 ISBN 978-83-7173-354-3 ISBN 978-83-7173-363-5
ISSN 2544-2635 Indeks 373982 ISSN 2544-2643 Indeks 373974 ISSN 2544-2651 Indeks 373966
https://www.facebook.com/wydped
https://www.facebook.com/wydped https://www.facebook.com/wydped
Rok założenia 1955
Rok założenia 1955
Cena 36,00 zł (w tym 8% VAT) Cena 33,00 zł (w tym 8% VAT) Cena 36,00 zł (w tym 8% VAT) Rok założenia 1955